ZienXL : Innovatieve Ondernemers


Wie
ZienXL anno 2016!
– Wat
– Voordelen klanten, ondernemers, gemeente Heerhugowaard
ZienXL naar 2020!
– Uitbreiden, start-ups scale ups

ZienXL faciliteert innovatieve ondernemers onder één dak. ZienXL ondernemers onderscheiden zich door hun inspirerende aanpak inzake locatiebeleid, productie, marketing & verkoop en personeelsbeleid. Door de cominatie van deze creatieve bedrijfsfilosofieën weten ZienXL bedrijven groei te realiseren en prijzen in de wacht te slepen. Eén van de kernwaarden van ZienXL ondernemers is dat de omgeving de mensen gunstig kan beïnvloeden. De mens staat centraal!

ZienXL Locatie:
ZienXL is een authentieke, Westfries gebouw en is gelegen op het 4-landen punt tussen: Gemeente Heerhugowaard, Langedijk, Schagen en Hollands Kroon. Het is centraal gelegen in de Kop van Noord-Holland op het kruispunt van de provinciale wegen N24, Noord – Zuid richting en N242, Oost- West richting. Een bushalte stopt 100 m voor het gebouw.
ZienXL is met veel zorg en liefde opgetrokken uit originele, hergebruikte oude bouwmaterialen. Deze pure sfeer ademt het gebouw van buiten en van binnen. Er is rekening gehouden met de menselijke maat! De mens staat centraal!
In een tijd waarin globalisering een enorme toevlucht heeft genomen, voelen mensen zich prettig bij streekgebonden, karaktervolle producten. Zo is het ook met een gebouw: Niet voor niets zijn de gebouwen op het Westergas fabrieksterrein een fijne plek voor Amsterdammers. Het is een uniek stukje stad wat je nergens anders vindt. Het geeft de Amsterdammer identiteit en verbondenheid met het verleden.
Zo geldt dat ook voor ZienXL een uniek stukje Heerhugowaard, het verleent identiteit en verbondenheid met de streek.
ZienXL ondernemers maken gebruik van deze unieke uitstraling van het op historische, streekgebonden gebouw. Zij zetten deze uitstraling in als marketing instrument: imagoversterkend, authentiek, puur en sfeervol. Een subliem voorbeeld: Vanhier Accountants.

ZienXL: Ambachten:
ZienXL ondernemers verkopen ambachtelijk gemaakte producten: complete interieurs, stoelen, tafels, barkrukken en ander meubilair. ZienXL werkplaats herbergt een houtproductie lijn en de metaalproductielijn is vanwege ruimtegebrek tijdelijk verhuisd naar Oudkarspel.
Potentiële opdrachtgevers, vertegenwoordigers en nieuwsgierige passanten waarderen deze lokale productie enorm.
Ook dit past in het huidige tijdsbeeld dat enerzijds gekenmerkt wordt door goedkope (buitenlandse) en massaproductie en anderzijds door lokale op maat gemaakte producten naar de individuele wensen van de gebruikers. Een subliem voorbeeld: Maek Meubels.

ZienXL: Marketing & Verkoop
ZienXL ondernemers hebben een onderscheidende marketing strategie:
– ZienXL showroom is ingericht op zintuigelijke waarnemingen zoals: zien, proeven, ruiken, horen, voelen en beleven! Het is een inspirerende showroom, waarin diverse woon-  werk en horeca ideeën worden aangereikt, de geest wordt geprikkeld en creativiteit wordt gestimuleerd. Beleving 2.0!
– Alles wat in de ZienXL showroom staat is gemaakt door ZienXL ondernemers en is te koop!
– ZienXL showroom wordt ondersteunt als verkooptool door een frisse, digitale showrooms van de individuele ZienXL ondernemers!
ZienXL ondernemers maken gebruik van elkaars kennis en netwerk!
Een subliem voorbeeld: de jaarlijkse Open dag die gemiddeld meer van 400 bezoekers trekt.

ZienXL: Ervaren ondernemers in combinatie met Jong talent
ZienXL ondernemers werken samen met jong talent. Veel stagiaires vinden hier een gezellige en professionele werkplek. De stagiaires leren van elkaar en van de praktijkervaring van de ZienXL ondernemers. De ZienXL ondernemers krijgen de nieuwste kennis aangereikt. ZienXL werkt nauw samen met het Horizon College.
ZienXL trekt veel start-ups aan, startende ondernemers met een goed idee. ZienXL wil graag doorgroeien met de scale-ups, want die zijn economisch zeer interessant !

ZienXL: Start-ups en Scale-ups
Wat is een start-up? De definities lopen uiteen. Zelfs als je dat aan deskundigen vraagt, krijg je geen eenduidig antwoord. Er zijn wel een paar globale ideeën over waaraan een start-up moet voldoen:

  • Het startpunt is een innovatief idee
  • De uitwerking van dat idee moet zakelijk haalbaar zijn
  • De start-up heeft niet te veel medewerkers
  • Er is nog niet sprake van een miljoenenomzet
  • De onderneming moet nog groeien
  • Het bedrijf bestaat pas maximaal 3 jaar

Sommige kenners vinden dat een startup niet alleen jong en innovatief moet zijn, maar ook een product of werkwijze heeft dat de maatschappij of markt verandert of zelfs ‘ontwricht’, bijvoorbeeld een disruptieve technologie zoals WhatsApp of Skype, die de sms en telefoonmarkt compleet overhoop hebben gegooid.

Stap verder
Volgens professor Justin Jansen zijn start-ups interessant, maar zijn scale-ups belangrijker. Dat is wanneer een klein bedrijf, bijvoorbeeld een startup, in een keer een forse groei doormaakt. Daar zit volgens Jansen veel potentie. Het probleem voor veel bedrijfjes die groter willen worden is dat ze het geld en de kennis niet hebben voor grote investeringen. Hij pleit daarom voor meer begeleiding en ‘accelerator-programma’s’ om kleine bedrijven op weg te helpen. Ook Daan Witteveen van Deloitte pleit voor meer aandacht voor scale-ups. “Het zou voor de economie goed zijn dat er nu aandacht schuift naar scale-ups”, zegt hij.

Tijdens de periode 2011-2014 is het gemiddelde aantal medewerkers bij snelgroeiende bedrijven gegroeid met 125% tot 45 fulltime medewerkers. In deze driejarige periode zijn de snelgroeiende bedrijven in Nederland verantwoordelijk geweest voor het scheppen van 70.000 nieuwe fulltime banen. UITDAGINGEN VAN SNELGROEIENDE BEDRIJVEN Snelgroeiende bedrijven lopen tegen grenzen aan Snelgroeiende bedrijven zijn veelal jongere MKB bedrijven Ze hebben niet alleen een goed product, dienst of verdienmodel, maar ook de ambitie om sneller te groeien De groeiambitie loopt vaak spaak op financiering, leiderschapskwaliteiten, het aantrekken van nieuwe mensen en de toegang tot nieuwe groeimarkten.

De helft van alle startups bestaat na 5 jaar nog, blijkt uit een nieuw onderzoek. 1 op de 200 heeft tegen die tijd zelfs een omzet van 10 miljoen dollar of meer en mag zich daarmee een scale-up noemen.

Onderzoekers van Deloitte en leiderschapsprogramma THNK wilden weten hoe je een snelgroeiende startup herkent. Daarvoor werden gegevens van maar liefst 400.000 startende bedrijven uit 24 landen onder de loep genomen.

200.000 van hen bleken na 5 jaar nog te bestaan. En dat is best veel, als je bedenkt dat de algemene opvatting over startups is dat de meerderheid faalt. Voor die groep overlevers is de mediaan qua omzet na 5 jaar 300.000 euro, met een gemiddelde omzetgroei van 5 procent in de jaren daarna.

Bedrijven als Uber, Facebook en het Nederlandse Adyen zijn uiteraard dun gezaaid, en de cijfers van Deloitte ondersteunen dat beeld: van de 400.000 onderzochte bedrijven groeiden er 103 uit tot ‘unicorns’, bedrijven met een waardering van 1 miljard dollar of meer.

Scale-up

Van de bedrijven die hun eerste 5 jaar overleven vallen er 2.000 onder de noemer scale-up; in de definitie van Deloitte een bedrijf dat na 5 jaar al minimaal 10 miljoen dollar omzet boekt.

Lang niet alle ondernemers hoeven per se zo snel mogelijk miljoenen om te zetten: maar een kwart kiest voor een schaalbaar concept. Scale-ups kiezen in 85 procent van de gevallen voor een businessmodel dat voor een bredere markt relevant is en geschikt is voor een internationale uitrol.

Ervaring

De groep snelle groeiers hebben meestal ondernemers aan het roer staan van een jaar of 40 met ‘een rugzak vol leiderschapservaring’ en een grondige kennis van de klant en de markt. Deloitte noemt dat ’in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht’, maar wie dat denkt is niet duidelijk.

Van bedrijven als Elastic en Adyen is al lang bekend dat ze geleid worden door ervaren rotten. Ook Uber-oprichter Travis Kalanick had al vele jaren ondernemerservaring onder de gordel voordat hij Uber uit de grond stampte. Om je te ontwikkelen tot een scale-up zijn kortom duizenden uren ervaring nodig. Deloitte raadt dan ook aan om ook incubators op te zetten die zich richten op ervaren ondernemers, in plaats van jonge, net afgestudeerde mensen.

Team

De helft van alle scale-ups wordt opgericht door een groep oprichters, in plaats en een enkelefounder. Ook zijn het vaker b2b-bedrijven. Die bedrijven, zoals misschien ook zal blijken met een bedrijf als WeMarket, doen er langer over om hun concept goed neer te zetten. Maar als ze eenmaal gaan vliegen, dan vliegen ze ook hoger.

Timing speelt een belangrijke rol, wat ook kan betekenen dat de branche waarin je je als scale-up bevindt een groeifase doormaakt. In een dergelijke periode is de prijsdruk ook nog eens minder zwaar, wat zorgt voor een sterk verband tussen de groeisnelheid van bedrijven en die van hun branche.

Geduld

Hoewel de omzet na vijf jaar groter is, wachten scale-ups langer met hun marktintroductie en duurt het gemiddeld twee keer zo lang voordat zij überhaupt hun eerste inkomsten boeken. Zij hebben het uithoudingsvermogen om alle vereiste voorbereidingen te treffen en te wachten totdat de omstandigheden goed zijn om de markt te betreden.

Opmerkelijk is verder dat het niet uitmaakt in welk land een startup wordt opgericht. De verhouding tussen startups en scale-ups is overal hetzelfde, of er nu gezwoegd wordt in Silicon Valley of Amsterdam. ZZP”ers

ZienXL : Gemeente Heerhugowaard

 Heerhugowaard is een stad met ruim veertienhonderd bedrijven en een bloeiend cultureel leven van meer dan 50000 inwoners. In deze stad zijn het beste van twee eigenschappen verenigd: het dorpse en het stadse. Dorps door het behoud van waarden als groen, rust en ruimte. Stads door het zorgen voor meer voorzieningen, betere infrastructuur, werkgelegenheid, kansen voor hoogopgeleide jongeren en gematigde groei in woningen en bedrijvigheid.De missie ’Heerhugowaard, Stad van kansen’ geeft de ambitie van Heerhugowaard weer. Heerhugowaard is een stad die niet ‘af’ is, waar ruimte is voor ontwikkeling. De stad ziet kansen en wil die pakken. Maar, wil die kansen ook graag geven. Dit alles op een duurzame wijze en toekomst gericht.Heerhugowaard is daarom ook de stad van Stad van de Zon: een wijk die CO2-emissieneutraal is gebouwd; dat wil zeggen dat de wijk zelf net zoveel energie moet opleveren als de bewoners met al hun functies (wonen, werken, verkeer) verbruiken. Stad van de Zon heeft wereldwijd veel aanzien en daar zijn de gemeente en haar medewerkers ontzettend trots op. Het is niet voor niets gemeente van het jaar 2010 voor Noord Holland!Bij de gemeente werken ruim 450 medewerkers in een organisatie die zich kenmerkt door korte communicatielijnen, zowel ambtelijk als bestuurlijk. Als je met medewerkers van de gemeente praat over de cultuur, dan krijgt iedereen een glimlachje op zijn gezicht. Medewerkers ervaren deze cultuur als open en krijgen de vrijheid om hun eigen draai aan zaken te kunnen geven. In een goede, collegiale sfeer zetten mensen de schouders onder gemeenschappelijke doelen om net dat plusje overal op te geven. Omgevingsbewust denken om samen Heerhugowaard naar een hoger niveau te tillen. Medewerkers krijgen daarbij veel verantwoordelijkheid, uitdagingen en de vrijheid om kansen te pakken waarbij zij zichzelf verder ontwikkelen en door weten te groeien

 

ZienXL is een broeinest voor scale-ups.